Hvis du på et tidspunkt mister evnen til selv at tage vare på dine økonomiske eller personlige forhold, kan du på forhånd lave en såkaldt Fremtidsfuldmagt til en eller flere personer, som du selv vælger. Den eller de personer, som du har udpeget, kan repræsentere dig og handle på dine vegne, hvis du selv er ude af stand til det. Hvis du ikke har lavet en fuldmagt, skal dine nærmeste have en tilladelse fra Familieretshuset, hver gang de skal foretage noget på dine vegne.
Du vælger en eller flere repræsentant(er), som i fremtiden skal varetage dine interesser, når du ikke selv kan. Selvom du opretter Fremtidsfuldmagten i dag, vil den først kunne træde i kraft, hvis du en dag bliver syg, mentalt svækket mv. Fremtidsfuldmagten bortfalder, hvis du selv trækker fuldmagten tilbage eller helt automatisk, når du dør.
For at sætte en Fremtidsfuldmagt skal ikraft, skal dine pårørende rette henvendelse til Familieretshuset, som tager stilling til, om den kan sættes i kraft. Det koster et gebyr på 1.010 kr. (2023) at få en ansøgning behandlet. Du kan læse meget mere om ikrafttræden af fremtidsfuldmagten på Familieretshusets hjemmeside.
En Fremtidsfuldmagt skal tinglyses. Det gør du med dit nem-id/mitID på Det Digitale Tinglysningssystem. Efterfølgende skal din Fremtidsfuldmagt underskrives hos en Notar. Du kan læse mere om det og bestille tid på Notarbooking. Vi hjælper naturligvis gerne, hvis du har behov for det og du kan også læse den officielle vejledning på Domstol.dk.
Husk at en fremtidsfuldmagt ophører automatisk, når du dør. For at sikre dine digitale aktiver for eftertiden, skal du også have lavet et digitalt testamente, hvor du blandt andet har udpeget fuldmægtige, der kan overtage aktiverne og opgaverne med at videreføre dem.
Ryeskovvej 22
4140 Borup
T: +45 9187 4010
M: kontakt@voresdigitalearv.dk
Betaling online via Stripe
© 2025 Din Digitale Arv – En afdeling under KCon ApS
Get Extra 5% off by signing up to our newsletter